vad är Krisberedskap?
Sverige har utarbetat ett krishanteringssystem där hela samhället ingår med olika uppgifter och roller. Hela samhället innebär; kommuner, länsstyrelser, regioner, statliga myndigheter, näringsliv, frivilligorganisationer och regeringen.
Grunden för krishanteringssystemet står kommunen för. Kommunerna ansvarar för alla de viktiga verksamheter som direkt påverkar alla som bor i Sverige och som måste fungera oavsett omvärldssituation som t.ex. barn- och äldreomsorg, renhållning och vattenförsörjning.
Kommuner och regioner ska enligt lag arbeta för att stärka sina samhällsviktiga verksamheter så att de har en stabil och bra förmåga att hantera kriser i fred. Kommuner och regioner får statlig ersättning för detta arbete. För uppgifterna enligt lag får kommunerna och regionerna statlig ersättning. Mer detaljerade uppgifter och ersättning regleras i olika överenskommelser mellan MSB och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). I överenskommelserna framgår även vilket stöd myndigheterna ska ge.
Här kan du läsa mer om krisberedskap.